РАЗВОЈНИ ПЛАН ШКОЛЕ
ЗА ШКОЛСКУ 2012/2013.ГОДИНЕ
Омарска, септембар 2012. године
За текућу школску годину опредјељујемо се за следеће приоритете заједничке васпитно-образовне задатке:
- Развијање способности, формирање учења и навика за самостално, рационално и перманентно образовање и самообразовање ученика.
- Уређење школске и животне средине и развијање еколошке свијести код ученика.
У одабиру и прихватању приоритетних задатака а посебно у њиховој реализацији мора се посветити пажња и мора се полазити од:
а) Шта ученик стварно јесте (његове могућности и потребе) ?
б) Шта може и шта треба да постигне (његове потенцијале и
његове развојне потребе) ?
в) шта ће радити кад одрасте (професионално опредељење) ?
Све то треба исказати кроз:
- Програмске основе васпитног рада школе.
- Примарни задаци на основу анализа и извјештаја о раду школе.
- Развијање способности, учења и навика за самостално, рационално образовање.
- Развијање еколошке свијести ученика.
ПРОГРАМСКЕ ОСНОВЕ ВАСПИТНОГ РАДА ШКОЛЕ
А) Циљ васпитног рада
Циљ основног образовања и васпитања је стицање општег
образовања и васпитања, складан развој личности и припрема за живот и даље опште и стручно образовање и васпитање.
Васпитањем се остварује припрема за живот, оспособљавање
за примјену стеченог знања, умења и стваралачког коришћења слободног времена, развијање интелектуалних и физичких способности, стицање и развијање свијести о потреби чувања здравља и заштите природе и човјекове средине, развијање хуманости, истинољубивости, патриотизма и других етичких својстава личности, васпитања за хумане и културне односе међу људима, без обзира на пол, расу, вјеру, националност и лично увјерење, његовање и потребе за културом и очувањем културног наслађа и стицање основног сазнања о лијепом понашању у свим приликама.
Б) Програмски задаци и садржаји васпитног рада
- Прилагођавање ученика на школу и учешће у школским активностима,
- Подстицање личног развоја,
- Подстицање социјалног сазнања и социјалних односа,
- Развијање комуникативних способности, сарадње и конструктивног разрјешавања сукоба,
- Неговање активности за рјешавање индивидуалних проблема,
- Формирање и изграђивање моралних и других вриједности.
В) Остваривање програма васпитног рада
Програм васпитног рада реализоваће се кроз следеће садржаје:
- Доношење Правилника о понашању свих учесника васпитно-образовног процеса у школи (кодекс понашања),
- Остваривање циљева и задатака васпитног рада кроз наставу и програме наставних предмета,
- Остваривање циља и задатака васпитања у раду Одјељенске заједнице,
- Остваривање циљева и задатака кроз слободне активности и ученике организације,
- Остваривање циљева и задатака кроз производни и други друштвено-користан рад.
ПРИМАРНИ ЗАДАЦИ УСВОЈЕНИ НА ОСНОВУ АНАЛИЗЕ
ЕВАЛУЦИЈЕ ИЗ ИЗВЈЕШТАЈА О РАДУ ШКОЛЕ
ВАСПИТНИ ЗАДАЦИ
У одабиру и прихватању приоритетног задатка, а посебно у његовој реализацији мора се полазити од:
– шта ученик стварно јесте- његове могућности и потребе,
– шта може и шта треба да постигне – његов потенцијал и развојне потребе,
– шта ће радити кад одрасте – професионално опредјељење.
Дошло је вријеме када, једном за свагда морамо схватити (па се у том смислу и понашати), да није само задатак школе да ученици стичу што већу количину знања (макар оно било и најмодерније), већ ученике ваља оспособити – научити их како да уче, како да долазе до потребних знања, како да се њима користе у свакодневном животу и раду. Отуда је важно, ученике у току школовања, систематски и стручно учити како да уче, развијати и формирати код њих умења и навике да систематски, перманентно и ефикасно уче и рационално користе знања, умења и навике. Значи ученике треба оспособити да се знају и умеју успјешно користити методама, техникама и средствима учења. То подразумјева да код ученика треба васпитавати трајну интелектуалну и сазнају радозналост, једном речју: да знају, хоће и умеју перманентно да уче, образују се и самообразују.
За текућу школску годину опредјељујемо се за слједећи приоритетни заједнички васпитни задатак:
– Оспособљавање и навикавање на примјену метода и техника ефикасног учења као и рационалног учења,
– Развијање способности и формирање умјења и учвршћивања навика на правилно и циљано планирање и организовање, обима, структуре и ритма активности у вези са учењем, друштвеним активностима, игром и забавом у слободно вријеме,
– Развијање способности организовања умјења за самоеволуцију резултата у свим фазамаучења
УРЕЂЕЊЕ ШКОЛСКЕ И ЖИВОТНЕ СРЕДИНЕ И
РАЗВИЈАЊЕ ЕКОЛОШКЕ СВИЈЕСТИ КОД УЧЕНИКА
Поред наведених активности раопоређених по тријадама у развојном плану школе везаном за уређење школске и животне средине налазе се и следећи задаци за школску 2012/13 годину:
- Адаптација и санација Подручне школе у Јелићкој
- Адапатација и санација школске топловодне мреже.
- Освјетљавање школског игралишта за мали фудбал, кошаркуи рукомет.
- Копање бунара који би ријешио проблем са водоснабдијевањем централне школе.
- Развијање информатичких капацитета школе ( један ученик – један рачунар).
- Рад на унапријеђењу техничке опремљености школе ( наставна средства).
I – III
– Развијање смисла и потребе да се лични живот околине испуне здрављем и љепотом,
– Чување и одржавање естетског изгледа учионица и ходника, као и његовање цвијећа,
– Чување и одржавање књига и школског прибора,
– Развијање свијети о значају здраве средине за живот и рад појединца,
– Изграђивање навика код ученика да не нарушавају изглед паркова, да не ломе гране, украсно шибље, да не газе травњак,
– Навикавање ученика на активно укључивање у рад на уређењу школе и околине,
– Развијање навика и потребе очувања хигијене сале за физичко васпитање и санитарних чворова,
– Навикавање на чување чистоће подова, зидова, намјештаја, коришћење корпе за отпатке,
– Навикавање на остављање уредне учионице послије наставе.
IV – VI
– Учвршћивање усвојених навика код ученика за уређење школе и животне средине,
– Формирање навика за очување чистоте природе-здрава средина,
– Ангажовање ученика у супростављању онима који загађују природну средину,
– Активно учешће у отклањању појава бацања хартија и осталих отпадака у учионици, ходнику, дворишту, травњацима и улици,
– Уређивање школског дворишта, улице,
– Уређивање матичне учионице,
– Учвршћивање хигијенских навика код ученика,
– Развијање навика и тежњи за уношење лијепог у животу и рад појединаца и колектива.
VII – IX
– Задржавање и учвршћивање навика усвојених у прве двије фазе развоја ученика,
– Формирање негативног става према нарушиоцима хигијене у школи и шире,
– Усвајање ставова о значају екологије за здрав живот у породици, школи и околини,
– Развијање свијести о неопходности служења личним примјером млађим ученицима.
РАЗВИЈАЊЕ СПОСОБНОСТИ, ФОРМИРАЊЕ УЧЕЊА И НАВИКА ЗА САМОСТАЛНО, РАЦИОНАЛНО И ПЕРМАНЕНТНО ОБРАЗОВАЊЕ И САМООБРАЗОВАЊЕ УЧЕНИКА
Васпитни задаци
(узраст I-III)
– Развијање персоналне потребе и интересовања према сатнању и учењу образовно-васпитног садржаја,
– Оспособљавање ученика за систематско посматрање, уочавање и разумјевање појава и процеса у свом окружењу,
– Савладавање основних вјештина учења, читања са разумјевањем, наглас и у себи,
– Навикавање ученика да читају и да се изражавају правилно, јасно, чисто, тачно и израњжајно,
– Формирање елем, појава о потреби, могућностима и условима правилне организације радаи учења,
– Навикавање на самостално рационално и перманентно учење,
– Оспособљавање ученика да се почну користити изворима знања (уџбеником, књигом, дјечијим листовима, ТВ и радио емисијама),
– Развијање језичке мотивације.
Васпитни задаци
(узраст IV-VI)
– Изграђивање и учвршћеивање позетивних ставова и интересовања према активном и продуктивном усвајању знања, умења и навика за ефикасно и перманентно учење,
– Подизање степена свјесности о значеају и улози квантитета и квалитета знања и способности за његово коришћење у разумјевању, мјењању и унапрјеђивању квалитета живљења и рада,
– Унапређивање технике читања са различитим циљем (откривање главне идеје, реализација чињеница, одвајање битног од небитног…),
– Развијање језичке и стилске мотивације (лексичке, граматичке,стилске),
– Развијање способности идентификације разноврсних извора информација и ефикасно налажење потребних података у њима,
– оспособљавање и изграђивање правилних навика за циљно планирање, организовање и др.битних услова и перманентно учење,
– Оспособљавање и навикавање на сарадничке односе и рад у групи при обављању интелектуалних активности.
Васпитни задаци
(узраст VII-IX)
– Задовољење постојећих и подстицање нових читалачких и сазнајних интереса,
– Развој способности, интересовања и потреба да се знања примјењују у пракси,
– Јачање интересовања и оспособљавања ученика у трагању за новим истинама и за успјешно коришћење књигом, енциклопедијом, библиографијом, различитим типовима невербалних порука (разумјевање језика, цртежа, графикона, слока,…),
– Упућивање у технике продуктивног понављања и систематизовања обрађеног садржаја,
– Формирање упорности и навика за самостално, систематско и перманентно учење.
Директор школе:
Бранко Бабић